Energie
Hoe zorg je ervoor dat je als bedrijf een juiste 'organisatie energie' creëert, maar het ook mogelijk maakt voor iedere individuele medewerker om de juiste en voldoende energie hoog te houden?
Organisatiebreed:
Afspraken. Maak afspraken met elkaar, wanneer heb je contact met elkaar, wanneer laat je elkaar 'met rust'? Wanneer plan je momenten in voor niet-zakelijk of niet-functioneel overleg?
Waarden en normen. Deel je deze voldoende met je medewerkers en herinner je ze hier aan? Laat je dit bijvoorbeeld meespelen in het aannemen van nieuwe en dus passende medewerkers (medewerkers die zich verbonden voelen met de organisatie)?
Openheid. Ga het gesprek aan, wat of wie heeft iemand nodig? Maar ook, waar heeft iemand nog wat te leren?
Communicatie en acceptatie. Binnen teams (maar ook binnen de individu) lekt vaak energie weg, doordat we zaken te complex maken, complexer dan nodig of bedoeld is. Onder andere door aannames en interpretatie.
In samenwerking is communicatie, openheid, eerlijkheid en je uitspreken dus van belang. Dit kan alleen wanneer iedereen in de juiste energie of flow zit, elkaar accepteert en respecteert.
Plezier. Zorg ervoor dat in alles plezier een prominente rol krijgt. Dit kan door ruimte te geven voor een lolletje op de werkvloer, samen en spel te spelen of te sporten. Op regelmatige basis te werken aan saamhorigheid door middel van een gezamenlijke activiteit of bedrijfsevenement.
Individueel:
Aandacht. Is er voldoende en oprechte aandacht voor de mens achter de medewerker? Hoe weet je of iemand op de juiste plek zit en dus zijn of haar talenten juist worden benut? Is er ruimte voor de medewerker om zich kwetsbaar op te stellen? En te vragen wat hij of zij nodig heeft?
Eigen regie. In hoeverre hebben de medewerkers de ruimte en vrijheid om hun functie zelf in te vullen? Op het moment dat medewerkers het gevoel hebben eigen invulling te kunnen geven aan bepaalde taken, zullen zij ook eerder hun verantwoordelijkheid pakken. Het maakt ze creatiever, brengt meer plezier met zich mee, geeft meer voldoening en zorgt voor een hogere betrokkenheid.
Leefstijl. Is er aandacht binnen jullie organisatie voor leefstijl? En dan bedoel ik niet een fruitmand in de kantine, of korting op een abonnement bij de plaatselijke sportschool. Nee, échte aandacht en begeleiding op dit gebied vanuit de werkgever, voor de mens achter de medewerker en hoe hij of zij écht in zijn of jaar vel zit.
En dan het complete plaatje binnen de OER sterk pijlers: Ontspanning, Eten, Regelmatig bewegen en mindset (sterk). Juist de samenhang tussen deze verschillende leefstijl factoren is hierin belangrijk. Je bent er niet met 'we bieden toch een gezonde lunch aan?'. Denk eens buiten de box.
De inrichting van het kantoorpand bijvoorbeeld. Worden medewerkers gestimuleerd om de trap te nemen, of lopen ze bij binnenkomst direct tegen een lift aan? Bieden jullie de mogelijkheid tot staand werken, of is het de gewoonte geworden dat iedereen minimaal 8 uur zit? Stimuleren jullie elkaar door middel van ludieke challenges om meer te bewegen, of wordt een medewerker 'gek' aangekeken als hij of zij een paar squat oefeningen doet als zit-onderbreking? Je kunt hier hele creatieve invullingen voor bedenken, maar belangrijkste is 'hoe maak je dit onderdeel van je bedrijfscultuur'?
Kleine stappen, blijvende veranderingen. Het gaat om kleine stappen, kleine veranderingen, maar hier hebben je medewerkers wel hulp bij nodig. Verandering is één, maar een blijvende verandering is twee. Het begint met inzicht en bewustwording om vervolgens met praktische en laagdrempelige tips nieuwe gewoontes te ontwikkelen.
Preventief. Is het anno 2022 niet de taak van jou als werkgever om echt voor je mensen op te staan en voor ze te zorgen? Die mensen, die het grootste deel van hun tijd in dienst van jou stellen? Soms met alle gevolgen van dien op hun privé leven en hun gezondheid?
Jij bent de aangewezen persoon om hen de ruimte en middelen aan te bieden om hen te inspireren, kennis te delen en bewust te maken als het gaat om een gezondere leefstijl en daarmee meer vitaliteit.
Hiermee verleg je de focus als organisatie van reactief omgaan met ziekteverzuim (waar je mensen dus al ziek zijn), naar preventief kijken naar dreigend ziekteverzuim (met als doel deze te voorkomen).
En hoe mooi is het dat je dat als werkgever uiteindelijk terugverdient?! In meer energie, meer vitaliteit en daarmee meer productiviteit, kwaliteit, co-operativiteit en creativiteit!